Q&A Czyli najczęściej zadawane pytania
Zadanie dot. gospodarki odpadami nadal wywołuje wiele wątpliwości i zapytań. Poniżej przytaczamy najczęściej zadawane pytanie formując odpowiedzi tak, by ugruntować Państwa wiedzę w tym zakresie.
1. Kiedy złożyć pierwszą deklarację?
Zgodnie z art. 6m. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Właściciel nieruchomości jest zobowiązany złożyć do wójta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych. Oznacza to, że każdy właściciel nieruchomości zamieszkałej ma obowiązek złożenia do Urzędu Gminy Tereszpol deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ciągu 14 dni od momentu zamieszkania pierwszego mieszkańca.
2. Czy deklarację mogę przesłać faksem lub e-mailem?
Nie. Dokument dostarczony poprzez e-mail lub faks będzie nieważny. Deklarację należy dostarczyć osobiście lub za pośrednictwem poczty. Deklarację można przesłać też elektronicznie, za pośrednictwem platformy ePuap (dotyczy osób, które posiadają profil zaufany).
3. Co zrobić w sytuacji, gdy została złożona deklaracja, a np. urodziło się dziecko czy zmarła osoba zamieszkująca daną nieruchomość?
W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (np. zmiany liczby osób zamieszkałych) właściciel nieruchomości jest zobowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
4. Czy pod pojęciem liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość należy rozumieć ilość zameldowanych osób?
Nie. W deklaracji należy ująć osoby faktycznie zamieszkujące nieruchomość. W przypadku gdy nieruchomość zamieszkują osoby niezameldowane również należy je uwzględnić. Natomiast jeśli osoba zameldowana nie zamieszkuje Państwa nieruchomości wtedy nie uwzględniamy jej wypełniając deklarację.
Przy czym należy zaznaczyć, że zameldowanie służy tylko do orientacyjnej informacji ile osób może zamieszkiwać nieruchomość. W przypadku rozbieżności między osobami zamieszkującymi, a zameldowanymi i braku złożenia wyjaśnienia organ podatkowy zwraca się do właściciela nieruchomości o złożenie na piśmie wyjaśnień.
5. Jeżeli w domu jednorodzinnym mieszkają np. 2 rodziny czy każda może złożyć swoją deklarację?
Tak, można złożyć osobne deklaracje na każdą rodzinę, ponieważ każdy mieszkaniec nieruchomości musi być objęty opłatą.
6. Czy za dzieci obowiązuje taka sama opłata, jak za dorosłego?
Opłata jest naliczana od osoby, a nie od jej wieku. Za dziecko płacimy tak samo, jak za każdego innego mieszkańca. Np. niemowlak w domu, to też pampersy, opakowania szklane i plastikowe, może nawet więcej „generować" odpadów niż człowiek dorosły.
7. Co jeżeli właściciel nie złoży deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami?
W stosunku do właścicieli nieruchomości zamieszkałych, którzy do tej pory nie złożyli stosownej deklaracji organ podatkowy kieruje wezwania do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Następnym krokiem, w przypadku braku złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest wszczęcie postępowania mającego na celu określenie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, co skutkuje wydaniem decyzji administracyjnej w myśl art. 6o ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
8. W jaki sposób wnosić opłatę za śmieci?
Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, właściciel nieruchomości zamieszkałej zobowiązany jest wnosić bez wezwania w terminie do :
- 15 marca za I ratę
- 15 maja za II ratę
- 15 września za III ratę
- 15 listopada za IV ratę
Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi wnosić można kartą w Urzędzie Gminy Tereszpol, u sołtysa lub przelewem na indywidualny rachunek bankowy.
9. Czy mogę dokonać płatności za moją mamę?
Można dokonać wpłaty za inną osobę. Wpłat należy dokonywać na przydzielony indywidualny rachunek bankowy, w tym przypadku na rachunek przypisany dla mamy, a w tytule płatności wpisać za kogo uiszczamy opłatę.
10. Co w przypadku, kiedy nie będę płacił za odpady?
W razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości nie uiścił opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uiścił ją w wysokości niższej od należnej, zostanie wszczęte postępowanie egzekucyjne.
11.Czy w sytuacji, gdy w jednym miesiącu nie oddam śmieci, nie będę musiał ponosić za ten miesiąc opłaty za odpady?
Opłata za odpady jest stała, nie ulega zmianie, bez względu na ilość oddawanych odpadów. Opłatę za odpady należy uiszczać w niezmienionej kwocie, pomimo, iż odpady nie zostały oddane.
12. Jak mam postępować z odpadami komunalnymi z budynku, w którym mieszkają mieszkańcy, a równocześnie jest prowadzona działalność gospodarcza?
W przypadku nieruchomości, która w części stanowi nieruchomość zamieszkałą, a w części nieruchomość niezamieszkałą ( np. sklep w budynku mieszkalnym) właściciel nieruchomości jest zobowiązany złożyć w Urzędzie Gminy Tereszpol deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi uwzględniając ilość osób zamieszkałych, a następnie wpłacać wyliczoną opłatę na rzecz gminy. Odpady powstające w wyniku bytowania mieszkańców takiego domu będą odbierane i zagospodarowywane przez gminę w ramach w/w opłaty.
Natomiast na odbieranie odpadów komunalnych powstających w związku z funkcjonowaniem sklepu – właściciel nieruchomości musi zawrzeć indywidualną umowę na wywóz odpadów komunalnych z przedsiębiorcą wpisanym do gminnego rejestru działalności regulowanej.
13. W jaki sposób zorganizowana jest selektywna zbiórka odpadów komunalnych od przedsiębiorców?
Właściciele lub zarządcy takich nieruchomości zobowiązani są do podpisania umowy z firmą odbierającą odpady. Umowa musi być zgodna z regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Tereszpol.
14. Jakie są korzyści z selektywnego zbierania odpadów komunalnych?
- Ekonomiczne: Za odpady zbierane selektywnie zapłacisz mniej. Ponadto pomożesz w osiągnięciu wymaganych poziomów odzysku i uniknięciu kar dla gmin w przypadku ich nieuzyskania.
- Ekologiczne: Jeśli coś jest dla nas nieprzydatne nie oznacza to od razu, że nic już nie da się z tym zrobić. Przeciwnie. Większość odpadów można ponownie wykorzystać lub przerobić. Można też odzyskać z nich cenne surowce, których zapasy tak szybko się kurczą.
Czy wiesz, że każda tona selektywnie zebranej makulatury ratuje życie 17 drzewom i oszczędza 1200l wody?
- Etyczne: Często nie zdajemy sobie sprawy, że stan środowiska, w jakim żyjemy, zależy od naszych codziennych wyborów. Tymczasem podjęcie najmniejszego nawet działania niesie za sobą pozytywne rezultaty. Każdy z nas może się przyczynić do ochrony środowiska.
- A czy ty segregujesz odpady?
15. Co mogę zrobić ze zużytym sprzętem elektrycznym?
Mieszkańcy gminy maja możliwość oddania bezpłatnie do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Tereszpolu następujące odpady (prócz powstałych w wyniku działalności gospodarczej): zużyte opony, zużyte baterie i akumulatory, przeterminowane leki, chemikalia, świetlówki, tekstylia, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady wielkogabarytowe. Odpady należy dostarczyć do PSZOK własnym transportem, na adres: Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych ul. Szkolna 44, 23-407 Tereszpol-Zaorenda
16. Czy w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi mogę pozbyć się materiałów zawierających azbest?
W ramach opłaty śmieciowej nie jest odbierany azbest. Mieszkańcy gminy Tereszpol mogą składać w Urzędzie Gminy Tereszpol wnioski o dotację na transport i utylizację azbestu w ramach organizowanych projektów.
17. Czy do worka z plastikiem można wrzucać tylko kubki po jogurtach i przezroczyste butelki?
Plastiki to inaczej tworzywa sztuczne i wszystkie tego rodzaju odpady powinny być wrzucane do jednego pojemnika lub worka, także nakrętki czy pojemniki po kosmetykach. Tu także wyrzucimy wszelkie folie, także sprawiające wrażenie papieru, celofan oraz, jak wyjaśnił nam resort środowiska, opakowania wielomateriałowe, czyli kartoniki po mleku czy sokach owocowych, niezależnie od tego, z ilu warstw się składają i czy plastik w nich przeważa. Jednak nie wolno tu wkładać np. plastikowej elektrycznej lampki nocnej, bo jej miejsce jest w elektrośmieciach. Do pojemników i worków na plastiki wrzucamy także folię aluminiową oraz puszki po konserwach i napojach.
18. Gdzie wyrzucamy stare lekarstwa, czy pampersy?
Pampersy możemy wyrzucić, do pojemnika na odpady zmieszane. Stare lekarstwa powinny trafić do apteki lub do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK).
19. Czy należy myć szklane butelki i słoiki?
Przed wyrzuceniem opakowania szklane należy całkowicie opróżnić z zawartości i oczyścić. Nie jest jednak konieczne ich mycie, nie trzeba usuwać też etykiet i resztek zamknięć.
20. Plastikowa butelka typu PET powinna być przed wyrzuceniem odkręcona czy zakręcona?
Odpady opakowaniowe, w tym butelki plastikowe, należy całkowicie opróżnić z ich zawartości, oczyścić i co bardzo ważne - trwale zgnieść! Najlepiej wyrzucać oddzielnie zgniecioną butelkę i oddzielnie zakrętki, ponieważ są one odzyskiwane w innych procesach technologicznych. W związku z tym, że plastikowe nakrętki zbierane są w celach charytatywnych można też przekazać je na taki właśnie cel.
21. Co z odpadami wielkogabarytowymi? W jaki sposób można się ich pozbyć?
Odpadów wielkogabarytowych można się pozbyć dostarczając je do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
22. Worek niebieski - co należy wrzucić, a czego nie?
Wyrzucamy:
- opakowania z papieru lub tektury,
- gazety i czasopisma,
- katalogi, prospekty, foldery,
- papier szkolny i biurowy,
- książki i zeszyty,
- torebki papierowe,
- papier pakowy,
Nie wyrzucamy:
- papieru powlekanego folią,
- kartonów po mleku i napojach,
- pieluch jednorazowych i podpasek,
- pampersów,
- worków po nawozach, cemencie i innych materiałach budowlanych,
- tapet,
- artykułów higienicznych (wacików, chusteczek),
- papieru kalkującego i kalki technicznej.
23. Żółty worek - co należy wrzucić a czego nie?
Wyrzucamy:
- butelki plastikowe po napojach,
- opakowania plastikowe po chemii gospodarczej, kosmetykach (np. szamponach, proszkach, płynach do mycia naczyń),
- opakowania plastikowe po produktach spożywczych,
- plastikowe butelki po olejach spożywczych,
- plastikowe zakrętki,
- plastikowe torebki, worki, reklamówki i inne folie,
- plastikowe koszyczki po owocach i innych produktach,
- styropian opakowaniowy,
- puszki po napojach i sokach,
- puszki z blachy stalowej po żywności (konserwy),
- złom żelazny i metale kolorowe,
- metalowe kapsle z butelek, zakrętki słoików i innych pojemników,
- folię aluminiową,
- kartoniki po mleku i napojach - wielomateriałowe odpady opakowaniowe (pamiętajmy o zgniataniu opakowań).
Nie wyrzucamy:
- strzykawek i innych artykułów medycznych,
- odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
- nieopróżnionych opakowań po lekach i farbach, lakierach i olejach,
- zużytych baterii i akumulatorów,
- zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
- części samochodowych,
- mokrych folii.
24. Worek zielony - co należy wyrzucić, a czego nie?
Opakowania szklane powinny być opróżnione z zawartości.
Wyrzucamy szkło kolorowe i bezbarwne:
- butelki i słoiki szklane po napojach i żywności,
- butelki po napojach alkoholowych,
- szklane opakowania po kosmetykach.
Nie wyrzucamy:
- szkła stołowego – żaroodpornego,
- ceramiki, doniczek,
- zniczy z zawartością wosku,
- żarówek i świetlówek,
- żarówek energooszczędnych,
- szklanek, kieliszków, talerzy, szkła kryształowego,
- reflektorów,
- luster, szyb okiennych i samochodowych,
- fajansu i porcelany,
- termometrów i strzykawek.
25. Worek brązowy- co należy wyrzucić a czego nie?
Jeżeli tylko masz taką możliwość kompostuj odpady biodegradowalne i zielone.
Wyrzucamy:
- gałęzie drzew i krzewów,
- liście, kwiaty i skoszoną trawę,
- trociny i korę drzew,
- obierki, skórki, ogryzki,
- zepsute owoce, warzywa,
- łupiny orzechów,
- resztki żywności.
Nie wyrzucamy:
- kości zwierząt,
- mięsa i padliny zwierząt,
- oleju jadalnego,
- drewna impregnowanego,
- płyt wiórowych i MDF,
- odchodów zwierząt,
- popiołu,
- woreczków foliowych po kaszy i ryżu,
- zaatakowanych chorobami roślin.
26. Pojemnik na odpady zmieszane - co należy wrzucić a czego nie?
Do pojemnika na resztkowe (zmieszane) odpady komunalne powinno trafić tylko to czego nie uda się wysegregować.
Każdy z nas powinien dążyć do zmniejszenia ilości powstających odpadów. Starajmy się wysegregować jak najwięcej cennych surowców.
Wyrzucamy:
- artykuły higieniczne w tym pampersy,
- opakowania po aerozolach,
- odchody zwierzęce,
- rośliny zaatakowane chorobami,
- szkło stołowe, kryształy, fajans i porcelana,
- jednorazowe maszynki do golenia,
- płyty CD i DVD,
- brudne ręczniki papierowe,
- filtry do kawy, torebki z herbatą,
27. Gdzie mogę uzyskać więcej informacji?
Osobiście, w Urzędzie Gminy Tereszpol, ul. Długa 234, 23-407 Tereszpol-Zaorenda pok. nr 11 lub telefoniczne pod nr. tel. 84 687 66 41